Skip to content

Po co nam dział edukacja?

 

Drodzy nauczyciele, czy zastanawialiście się kiedyś jak urozmaicić wasze lekcje historii i wiedzy o społeczeństwie? Czy godzinami poszukiwaliście w internecie bez rezultatów nowych programów edukacyjnych, linii czasu oraz atlasów? A wy drodzy uczniowie, czy poszukujecie przejrzystego kompendium wiedzy historycznej i obywatelskiej? Szukacie jakiegoś projektu, w który moglibyście zaangażować się wraz z klasą lub kolegami? Ten dział jest właśnie dla was.

Założeniem działu edukacyjnego na naszym portalu jest wymiana dobrych praktyk w zakresie wiedzy historycznej i obywatelskiej. Pragniemy zamieszczać tutaj teksty poświęcone projektom historycznym i szeroko rozumianej edukacji obywatelskiej, by mogły stanowić ciekawą inspirację zarówno dla nauczycieli, jak uczniów do podjęcia analogicznych przedsięwzięć w swoim środowisku. To również możliwość pewnego rodzaju pochwalenia się swoimi osiągnięciami. Obserwując w ostatnich latach wiele stron internetowych placówek oświatowych, zauważyłem, że jest wiele projektów, które pomimo wysokiej wartości merytorycznej mają problem, aby przebić się do mediów. Pragniemy wam to drodzy nauczycieli i uczniowie ułatwić właśnie dzięki temu działowi.

Mistrz i uczniowie (1464 r.)
Mistrz i uczniowie (1464 r.)

Wiemy również jak ważnym ogniwem w edukacji jest to, aby podczas lekcji historii oraz wiedzy o społeczeństwie zarazić uczniów swoją pasją. Zmieniająca się podstawa programowa, wymagania uczniów, postęp technologiczny zmuszają niejako pedagogów do poszukiwania nowych dróg nauczania. Od obecnego roku szkolnego nauczyciele w liceach i technikach stanęli przed niezwykle trudnym zadaniem nauczania nowego przedmiotu uzupełniającego „Historii i społeczeństwa”. Ma on mieć charakter interdyscyplinarny i pozostawia duże pole do popisu edukatorom. Jednakże już na samym początku wymaga od osób go uczących niezwykle kreatywnego podejścia do nauczanych treści. A z tym z wielu względów bywa różnie. Dlatego też postanowiliśmy w zakładce dla nauczycieli zamieszczać scenariusze lekcji i opisy programów, które w swej codziennej pracy można wykorzystać. Chcemy, aby dział ten w przyszłości stał się miejscem wymiany dobrych praktyk. Miejscem, gdzie wzajemnie będziemy uczyć się od siebie. W założeniu autorami scenariuszy lekcji będą oprócz nauczycieli i studentów kierunków humanistycznych także osoby związane z edukacją muzealną i pozaformalną.

Osobne miejsce przewidzieliśmy dla uczniów. W najbliższym czasie pojawiać się na nim będą różnego rodzaju pomoce przydatne w nauce. Co zrobić, aby bez problemu opanować najważniejsze daty z historii najnowszej? Kim był Bogusław Wieniawa–Długoszewski? Pokażemy wam niezwykle proste i efektywne metody nauki historii i wiedzy o społeczeństwie. Będziemy chcieli, abyście się bawili poprzez naukę tych przedmiotów. Nikt nie przekonuje uczniów tak do nauki, jak ich koledzy i rówieśnicy. Dlatego pokażemy wam przykłady tego, co robią uczniowie interesujący się historią i ci co się nią trochę mniej interesują. Wspólnie z nami będą tworzyć ten dział przeznaczony dla was.

A co jeszcze znajdziecie w dziale edukacja:

  • informacje o konkursach,

  • recenzje podręczników i zeszytów ćwiczeń

  • kompendium wiedzy maturzysty

  • jak skutecznie przygotowywać i uczyć się do matury

  • wolontariat jako forma edukacji historycznej i obywatelskiej.

Jeżeli jesteś nauczycielem, uczniem i szukasz ciekawych rozwiązań, aby urozmaicić swojej lekcje historii i wiedzy o społeczeństwie, to miejsce jest dla ciebie obowiązkowym punktem do odwiedzania.