Skip to content

Od hipiski do wielkiej projektantki – Miuccia Prada

 

Prada stała się wyznacznikiem luksusu, a jej początek sięga roku 1913. Mario Prada w momencie tworzenia firmy nie myślał, że kobieta może zarządzać jego biznesem. Za kilkadziesiąt lat okazało się, że jego wnuczka poradziła sobie świetnie. 

Logo firmy Fratelli Prada (źródło: www.trademarkia.com)
Logo firmy Fratelli Prada (źródło: www.trademarkia.com)

Męska firma

W 1913 r. Mario Prada wraz z bratem Martinem założyli sklep z luksusowymi artykułami – Fratelli Prada (Bracia Prada). Znajdował się on w galerii Vittorio Emanuele II w Mediolanie, a miejsce to było często odwiedzane przez arystokrację. Mogli tam znaleźć walizki, kufry, rękawiczki, torby, laski, biżuterię czy fajanse. Mario Prada cenił wyszukane materiały i fasony, a wszystko wykonane ręcznie. Sklep zyskał szybko uznanie także na dworze królewskim, gdyż od 1919 r. Prada zaczęła dostarczać tam swe produkty. W 1958 r. Mario Prada zmarł, a biznes przejęły jego córki Nanda i Luise. Warto tu nadmienić, iż Mario niw wierzył, że kobiety mogą prowadzić biznes. Los bywa przewrotny. Luise poślubiła oficera marynarki i urodziła trójkę dzieci: Marianę, Marię Miuccię i Alberta. Z kolei Nanda nie miała potomstwa, lecz aby nazwisko Prada zachowało się w rodzinie, adoptowała swoją siostrzenicę Miuccię, która od dziecka interesowała się modą.

Galeria Vittorio Emanuele II (źródło: www.ingalleria.com)
Galeria Vittorio Emanuele II (źródło: www.ingalleria.com)

Buntowniczka

Miuccia jako dziecko zachwycała się Yvesem Saint-Laurent, bo jego kreacje uwielbiała jej matka. Jednak później – jak wielu rówieśników – buntowała się, a tego wyrazem był strój hipisowski, a także związek z członkiem partii komunistycznej.

Po zdaniu matury chciała iść na Akademię Sztuk Pięknych, lecz rodzice nie życzyli sobie tego. W związku z tym rozpoczęła naukę na wydziale nauk społecznych na Uniwersytecie w Mediolanie. Studia ją nie zachwycały, lecz obroniła pracę dyplomową. Bardziej interesowała się jednak zajęciami sztuki scenicznej i pantomimy w Piccolo Teatro. Zaczęła pracę jako statystka w Piccolo Scala, a także występowała a w reklamach telewizyjnych.

 

Aktywistka z partii komunistycznej

W życiorysu Miuccii może zaskakiwać aspekt jej przynależności do Włoskiej Partii Komunistycznej oraz Stowarzyszenia Kobiet Włoskich. Pojawiała się na protestach na rzecz legalizacji aborcji. Warto również odnotować, iż lubiła się wyróżniać strojem. Wszystkie kobiety nosiły spodnie, a ona jako jedyna spódnice i na dodatek ozdobione na swój sposób. Tu pojawiała się pewna sprzeczność – przynależność do partii, która potępiała modę, a z drugiej strony jej miłość właśnie do mody.

Maria Miuccia Prada (źródło: showroomsru.wordpress.com)
Maria Miuccia Prada (źródło: showroomsru.wordpress.com)

Na czele Prady

Uczenie się pantomimy i zaangażowanie w partię komunistyczną musiało się skończyć, gdyż ktoś musiał zająć się rodzinnym biznesem. Miuccia początkowo pracowała z matką, by w 1978 r. ostatecznie przejąć samodzielnie stery. Niebawem poznała fotografkę Manuelę Pavesi, z którą szybko złapała kontakt. Ta poradziła Miucci, by traktowała pracę w rodzinnej firmie jako zabawę i tak też się dzieje. Miuccia zaczęła projektować torebki i interesować się firmą.

 

Od nienawiści do miłości

Podczas targów wyrobów skórzanych w Mediolanie Miuccia zaczęła kłócić się z Patrizio Bartelli. O co poszło? Zarzuciła mu, że skopiował model jej torebki. Ostatecznie – jak prawdziwa szefowa – zamiast iść do sądu nawiązała z nim współpracę. Chciała, by jego firma Pellettieri d’Italia produkowała jej prace. To spotkanie zaowocowała także ślubem Miuccii i Patrizio. Ci dwoje uzupełniali się wzajemnie. Ona potrafiła sprzedać, a on miał wyczucie, co może się sprzedać. Ona była artystką, a on szefem. Ten duet przyniósł sukces firmie Prada. Doprowadzili do tego, iż ich firma przerodziła się w wielkie światowe imperium, wykupujące inne przedsiębiorstwa. Z czasem zaczęli zlecać produkcję różnych elementów strojów w wielu zakątkach na świecie. I tak dżinsy były szyte w Japonii, a np. swetry z alpaki w Peru.

 

Nylon przyniósł sukces

Wizja mody Miuccii wyróżniała się prostotą. Uważała, że kobieta nie jest seksowna, gdy odsłania wiele ciała, ale gdy jest tak ubrana, że widać jej duszę. Podobnie jak dziadek, szukała godnych uwagi materiałów. Trafiła na nylon, a z niego stworzyła plecak. Jednak nie wyglądał tandetnie, lecz ze smakiem, a to dzięki specjalnie utkanemu materiałowi wyglądającemu jak jedwab. Prócz plecaka wykonano czarne torebki, jak i buty. Cała kolekcja okazała się sukcesem, a Miuccia postanowiła iść za ciosem. Ciągle szukała sposobów, jak zastosować w modzie materiały znane z innych projektów. Jako pierwsza użyła moher, z którego produkowano pluszowe misie. Uwielbiała również łączyć kaszmir czy satynę z materiałami high-tech. Podczas tworzenia kolekcji męskiej w 2011 r. do materiału dodała lureks. Ponadto Miuccia starała sie łączyć znane dotychczas techniki, jak sitodruk, z nowe zdobycze w zakresie kroju.

Przykład torebki stworzonej przez Miuccię
Przykład torebki stworzonej przez Miuccię

Jednak nie tylko materiały były nowością, ale też kolekcje. W 1992 r. wypuściła kolekcję przeznaczoną dla młodszych klientek o nazwie „Miu Miu”. Z roku na rok starała się, by te stroje były gwałtowne i zmysłowe. Stąd też w 2002 r. do krótki szortów zaproponowano wysokie botki. Z kolei cztery lata później w kolekcji zastosowano wzorzysty jedwab, buty na koturnie i długie rękawiczki, by w 2008 r. natomiast wypuścić bufiaste sukienki. A kolekcja była prezentowana przez same gwiazdy, na czele z Lindsay Lohan, Kirsten Dunst i Vanessę Paradis.

Jednak Miuccia nie pozostała jedynie na kolekcji Miu Miu , lecz w 1994 r. wypuściła kolekcję Prada Sport, w 1998 r. – pret-a-porter, a w 2000 r. – linię perfum Prada Beauty. Z kolei zaczynała też łączyć modę i sztukę, zakładając w 1993 roku Fondazione Prada, w ramach której prezentowała dzieła takich osób, jak Dan Flavin czy Anish Kapoor.

Okulary z kolekcji Miu Miu
Okulary z kolekcji Miu Miu

Prada z czasów Miuccii stała się wziętą marką na skalę ogólnoświatową. Reklamy telewizyjne tworzył dla niej m.in. Roman Polański, a kolejne kolekcje reklamowali chociażby Adrein Brody, Gary Oldman czy Joaquin Phoenix. Ubrania i dodatki tej marki pokochały gwiazdy z Umą Thurman na czele. A Sarah Jessica Parker w serialu „Seks w wielkim mieście” ubierała często się w Pradę. Pewnym spełnieniem marzenie Miuccii było stworzenie kreacji do filmu „Wielki Gatsby”, gdyż mogła wrócić do stylu retro, który lubiła. Często na co dzień do eleganckich strojów dorzuca coś vintage. Ta kobieta ma klasę i odwagę ryzykować. Dzięki temu Prada za jej rządów to okres wielkich niespodzianek, klasy i szyku.